Om skråsædeventiler

En skråsædeventil hører til i kategorien afspærringsventiler. Under samme kategori hører bl.a. kugleventiler, spadeventiler, butterflyventiler slangeventiler samt membranventiler. Ventilen er typisk styret af trykluft, men kan også være styret af olietryk eller vandtryk samt elektricitet – denne kaldes aktuatoren. Når aktuatoren aktiveres bevæges et stempel i aktuatoren ned i sædeventilen. For enden af stemplet er monteret en membran, oftest er i et gummi materiale (eller rustfast stål til høj temperatur applikationer), som henholdsvis åbner og lukker ned mod ventilens sæde.
En skråsædeventil kan aktueres på en af de 3 nedenstående måder:

  • Normally Closed hvor ventilen er lukket i ikke-aktiveret tilstand. Ved aktivering åbnes ventilen. Ved deaktivering vil en fjeder i aktuatoren trykke stemplet og dermed membranen mod sædet og derved lukke ventilen.
  • Normally Open hvor ventilen er åben i ikke-aktiveret tilstand. Ved aktivering lukkes ventilen. Ved deaktivering vil en fjeder i aktuatoren trykke stemplet og dermed membranen væk fra sædet og derved åbne ventilen.
  • Dobbelt virkende hvor aktuatoren skal have aktivering i begge retninger.
    Med en skråsædeventil opnås nogle fordele hvor andre typer ventiler såsom kugleventiler og butterflyventiler kan være uhensigtsmæssige såsom medier med partikler (som kan sætte sig i hulrummet i en kugleventil), minimalt tryktab og trykstød mv.

Skråsædeventilen findes i en del forskellige materialer afhængig af applikation. De oftest anvendte for ventilhuset er messing, rustfast stål (både SS-304 og SS-316), bronze og plast (PVC og PP) men også mere eksotiske materialer kan anvendes. Af tilslutninger anvendes oftest gevind, flange eller svejsemuffer. For plast findes ligeledes limmuffer. Til sanitære applikationer fås mejeri koblinger (Tri-Clamp).

Aktuatoren, som i langt de fleste tilfælde er drevet af trykluft, vil oftest være udført i enten aluminium, syrefast stål eller plast. Afhængig af fabrikat kan der monteres en pilotventil til styring af trykluften enten direkte på aktuatoren efter NAMUR standarden eller som en in-line pilotventil, hvor man kan fjernbetjene ventilen fra en styringsboks. For enden af aktuatoren har nogle modeller en indikator for ventilens position, som man kan se om ventilen er enten åben eller lukket. Denne indikator kan med returmeldeudstyr sende et signal til eksempelvis en PLC for optimal kontrol af skråsædeventilen.